Historia lyhyesti

Olhavalaiset mainitaan veroluetteloissa jo 1500-luvulla. Seudun kehityksessä alkoi tapahtua, kun oululainen Johan Nylander perusti Nybyn lasitehtaan Olhavaan 1780-luvulla. Pääosin ulkomailta tulleet lasinpuhaltajat valmistivat ikkunalasia, kulhoja ja pulloja, mitä lasitehtaan oman laivanveistämön laivoilla vietiin kauas Pietariin ja Tukholmaankin saakka. Nylander oli edistyksellinen henkilö, mutta hänen toinen minänsä teki kepposia ja kummallisuuksia. Ruotsin kuningas antoi hänelle Hovrådin arvonimen. Kyläläiset alkoivat kutsua häntä hourootiksi ja syntyi sanonta ”hourootin hommat”, kun tehdään vähemmän viisaita puuhia.

Nybyn lasitehtaan ajoilta on yhä olemassa 1840-luvulla rekennettu talo, joka on ollut aikanaan tehtailijan käytössä. Pihapiiriin kuuluu myös kivinavetta. Lasitehtailun loputtua talo on ollut yksityiskäytössä. Viimeiset sata vuotta se on ollut Takaluoman suvun hallussa ja yhä edelleen asuinkäytössä.

Pehr Otto von Graven teos Nybyn lasitehtaasta 1800-luvun alusta


Nybyssä tehty pullo sekä pullon kaula ja ilmeisesti kappale pikarinjalkaa

Lasitehtaan myötä alkoi Olhavan kylä kasvaa ja asutus levisi jokivarteen.  Meinattiinpa Olhavasta tehdä kaupunkikin. Olhavan kylän johtomiesten ansiosta kylälle perustettiin kansakoulu vuonna 1893 ja Yli-Olhavaan vuonna 1923. Parhaimmillaan Olhavan seudulla oli kaikkiaan kuusi kyläkoulua. Koulunkäynti ei tosin maistunut kaikille, vaikka Yli-Olhavassa oli Ihana, Agnes Ihanelma Soini.

Vuosi 1903 oli merkittävä, sillä rautatieliikenne aloitettiin Olhavassa ja se mahdollisti kylän henkilö- ja tavaraliikenteen vilkastumisen. Sen ajan nuoret kokoontuivat iltasella asemalla ”junnaa pukkaamaan”. Voit lukea lisää rautatien historiasta täältä.

Vasemmalla yhdistetty maantie- ja rautatiesilta, oikealla Olhavan rautatieasema 1910-luvulla

Talvi- ja jatkosodan taistelut eivät koskeneet kyläämme, mutta Lapin sodan tapahtumat alkoivat kylämme yhdistetyllä maantie- ja rautatiesillalla 29.9.1944. Sotien jälkeen jatkui voimakas rakentaminen ja väestön kasvu. Teiden varsille nousi uusia taloja, navettoja ja kaikenmoisia koneita hankittiin.

”Lokomopiili” pyörittää puimakonetta

Lue myös:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *